„Iran, femeia de sub văl” este titlul unei corespondenţe din această ţară, transmisă pentru ziarul Gândul de Iuliana Alexa, şi în care vorbeşte, printre altele, despre prezenţa femeilor iraniene în spaţiul public.
Reproducem mai jos fragmentul referitor la femeile iraniene, pentru că nouă ni s-a părut o relatare interesantă, cu atât mai mult cu cât prezintă impresiile şi informaţiile culese de către o ziaristă care nu are în mod necesar o perspectivă feministă:
"Femei este? Băutură este?", întreba Ivan Turbincă. Nu prea. Dacă vrei o experienţă all inclusive de neuitat, mergi în Bulgaria. În Iran femeile umblă ascunse sub textile largi. Teoretic, au voie să expună doar faţa şi mâinile. Nu clavicule, nu urechi, nu gât.
Cu toate acestea, am văzut în Iran unele dintre cele mai frumoase femei din cariera mea de jurnalist la reviste de femei. Piele catifelată, într-o nuanţă neobişnuită, palid-arămie, ochi de un verde diavolesc şi acel tulburător kohl care face din privirea iranienelor ceva mai erogen decât claviculele. Gene perfecte, mâini îngrijite, şi iată de ce ai chef şi tu, ca turistă, să-ţi tragi pe cap un hijab, aşa, ca experienţă, că poate simţi pe pielea ta cum e să ai "mister", pierdut o dată cu revoluţia sexuală de primprejur.
În fine, când temperatura ajunge la peste 30 de grade, misterul devine o povară, mai ales când vezi că unele poartă "pusheshe eslami", un veşmânt mare şi negru, din creştet la călcâi. Prin contrast, bărbaţii se bucură de o libertate veselă, am identificat şi la ei celebra linie de blugi cu turul lăsat şi cureaua la mijlocul feselor. Industria modei nu are potenţial aici. Nu există aproape deloc varietate, stilul e o chestiune de detaliu, nu de look. Mulţimea de magazine de bijuterii (frumoase de plângi şi scumpe rău) se adresau, probabil, pieţei underground a femeilor între ele, în spaţiul lor domestic (petrecerile sunt, oficial, segregate pe sexe, nu se amestecă bărbaţii cu femeile la nuntă, de exemplu). Funcţia socială a bijuteriei ţine de un registru al statutului (fireşte) şi al concurenţei intrafeminine ("a mea e mai valoroasă decât a ta"), nu de unul al seducţiei. De altfel hijab-ul e menit să acopere gâtul şi umerii. Tot ce pulsează (încheietură, pliu) e cenzurat. Te uiţi la o femeie şi se văd numai suprafeţe monocrome, plate.
Iran-ul are o estetică în 2D. Nicăieri nu vei vedea femei neacoperite, poliţia este vigilentă şi poate reţine o femeie îmbrăcată neadecvat, până când vin rudele acesteia să o ia de la secţie şi să-i aducă haine mai decente. Problema e că temperaturile pot ajunge la peste 30 de grade, şi un chador negru e tot ce îţi poţi dori mai mult. Pentru turiste însă nu e obligatorie decât eşarfa care acoperă capul, cât să poate, acolo.
Dar chadorul nu e o declaraţie de ostracizare. Multe dintre iraniene aleg ele însele modelul cel mai sobru, negru din cap până în picioare. Altele se machiază colorat şi poartă batice pestriţe. În general, e o chestiune de educaţie: poartă ce au fost învăţate acasă. Dar 60% din populaţia universitară e feminină în Iran, femeile sunt active în cultură şi se bucură de celebritate ca peste tot. Au în prezent active cultural o poetesă, Parvin Etesami, o activistă pe probleme religioase (Banu Amin), scriitoare - Simin Daneshvar, Tahereh Saffar Zadeh (şi traducătoare), o regizoare de film - Pouran Derakhshandeh, actriţe celebre de film şi teatru (de ex. Parvaneh Masoumi).
Ne-am întâlnit cu doamna Hejazi, preşedintele Departamentului pentru Femei şi Familie în cadrul Organizaţiei de Cultură şi Comunicaţii şi am întrebat-o direct cum e viaţa femeilor în Iran. Ne-a explicat că ţara pune în aplicare o politică de reducere a natalităţii, că se practică la scară largă contracepţia prin medicamente, dar că avortul e interzis. În Iran avortul ilegal se pedepseşte cu închisoare, până la 10 ani. Cu toate acestea, se poate face dacă fătul e tarat sau se pune în pericol viaţa mamei. În caz de viol, nu.
În aceste condiţii, sigur că se practică avorturi ilegale, chiar şi după cele patru luni canonice de sarcină, când fătul capătă, conform religiei islamice, suflet.
Votează femeile în Iran? Da. Muncesc? Desigur. Au multe jurnaliste, medici, o ministresă a Sănătăţii (Marzieh Vahid Dastjerd), vreo patru consiliere la nivel înalt şi foarte multe funcţionare. Sigur că se poate mai mult, resursa feminină e insuficient folosită. Iranul este în continuare o societate patriarhală în care femeile nu prea au o voce. Alte detalii fioroase? Adulterul e interzis prin lege, se pedepseşte prin biciuire sau spânzurare. Moartea este "recomandată" în caz de incest sau viol.
Se divorţează greu, poţi doar intui dramele intime dindărătul faţadei. Pe stradă nu au voie să se ţină de mână decât cei care sunt logodiţi sau căsătoriţi. Fetele se mărită virgine şi se divorţează greu. "A mai crescut vârsta la care se încheie căsătoria, către 30 de ani", mi-a spus un profesor de engleză, (încântat că a dat peste o turistă de la care poate afla detalii despre decadenţa europeană). Părinţii tinerilor nu mai fac presiuni aşa de mari să îi vadă la casa lor, înţeleg şi ei că e greu, inclusiv material, dar dacă nu ai ales prea inspirat, asta e. Nu prea ai ce face. "Voi trebuie să vă căsătoriţi neapărat cu prietenul sau prietena?" mă întreabă, cu o naivitate emoţionantă. "Nu, ne putem despărţi fără bătaie de cap", răspund eu, un pic sfidătoare. "Ce sens are viaţa dacă nu ai alături pe cineva cu care să te înţelegi?", continui eu. "Aşa este", răspunde melancolic profesorul de provincie (Shiraz), după care se scuză că îl aşteaptă elevii.
Sursa: www.gandul.info