Ioana-Georgiana Ionescu

In cautarea unei vieti mai bune – Episodul 2


In vara anului acestuia am fost invitata in calitate de expert in problematica traficului de persoane sa particip la un festival de film in Croatia, respectiv Motovun Film Festival, care introducea ca element de noutate o sectiune specifica de implicare sociala. Pana in acest punct al istorisirii initiativa pare a se incadra in tendintele actuale media de a acorda spatiu si promovare catre publicul mai mult sau mai putin avizat unor materiale cinematografice care abordeaza teme sociale destul de incomode prin consecintele nefaste asupra unei anumite categorii de populatie. Anul acesta in cele 5 zile ale festivalului am avut ocazia sa vizionez, sa disec conceptual in exces si in cele din urma sa integrez în produsul finit al demersului meu interior o serie de filme care expuneau:
-    povestile tinerilor activisti croati care militau pentru libertatea de exprimare si impotriva efectelor NATO/UE;
-    marturii socante ale lucratoarelor din industria sexului din Macedonia despre nesiguranţa constanta in care se regasesc, fiind mai degraba victime ale unui sistem de protectie defectuos decat ale clientilor si pronexetilor;
-    framantarile saturate de emotionalitate negativa ale unor femei arabe supuse unui puternic val de discriminare si abuz;
-    realitatea batranilor americani abuzati in mod constant de catre persoanele care se presupune ca trebuie sa le apere interesele si sa  vegheze la bunastarea lor;
-    intr-o nota dramatica si extrem de emotionanta experienta femeilor persecutate politic din Zimbabwe;
-    prin mijloace vizuale artistice si focalizate pe redarea obiectiva a realitatii, situatii de exploatare sexuala a femeilor croate si macedonene. Accentul cadea pe elementele specifice traficului de persoane, pornind de la modalitatea de recrutare, continuand cu punctele de maxima vulnerabilitate ale victimei care sunt utilizate ca parghii de angrenare a acestora intr-o situatie de risc cu promisiunea unei vieti mai bune si finalizand prin a arata strategiile de supravietuire pe care victimele le dezvolta pentru a face fata unei realitati greu de dus;
-    masurile de prevenire si protectie folosite de autoritatile militare congoleze in gestionarea situatiilor din ce in ce mai dese de viol in care militarii rebeli sunt implicati, intr-un spectru in totalitate diferit de cultura occidentala
-    si nu in ultimul rand franturi din viata adolescentelor poloneze care viseaza la integrare in grupurile sociale, un statut economic mai bun, evolutie personala pentru care platesc de cele mai multe ori in necunostinta de cauza, un pret foarte scump, cel al inocentei, prin implicarea in activitati de oferire de servicii sexuale clientilor din marile centre comerciale urbane.
Intr-o dinamica total neasteptata a evenimentelor, cantitatea cea mai mare de spectatori la sectiunea de implicare sociala a festivalului a fost inregistrata la difuzarea filmului artistic care contura potretele a trei adolescente poloneze minore care o initiaza pe o a patra in arta seductiei contra cost, ca mijloc de afirmare si ascensiune sociala ( vezi aici). Ceea ce mi-a atras atentia la pelicula de fata, a fost locatia in care tinerele fete isi recrutau clienti care puteau sa le ofere in schimbul unei partide de sex, o pereche de blugi de firma, un telefon performant sau o bijuterie de lux, respectiv mall-urile.
Sexul comercial in Romania zilelor noastre reprezinta in continuare o infractiune, dar mall-urile reusesc ca prin farmec sa stearga aceste reglementari si sa instituie o ordine specifica a lucrurilor. Cumperi, tranzactionezi, folosesti, reciclezi, recompensezi! In sectiunea problemelor pe care mi le ridic ca si specialist in domeniul victimologiei si traficului de persoane in Romania, se inscrie si aceea a consimtamantului in astfel de situatii si in ce masura aceasta practica este intarita si promovata de media.
Totusi pentru luarea unor masuri de diminuare a fenomenului semnalat, se instituie ca obligatorie informarea publicului larg cu privire la efectele pe care aceste tipuri de activitati le comporta asupra reprezentantelor sexului feminin implicate. O solutie posibila si chiar cu optiuni concrete de implementare, cat si sanse considerabile de succes o reprezinta realizarea unei campanii de constientizare a publicului larg cu privire la activitatile de vanzare – cumparare de femei in scopul folosirii acestora in practicile sexuale.
Si pentru ca demersul sa nu fie inca unul din seria initiativelor cu impact nesemnificativ, sustin promovarea agresiva a intregului concept de campanie. In acest sens, campania initiata de catre o organizatie non – guvernamentala israeliana care desfasoara activitati de lobby, informare, cercetare si asistenta pentru victime, care plasa femei abuzate fizic in vitrine de mall-uri cu etichete de pret atarnate de unul dintre membre, se incadreaza perfect (vezi aici). Ar avea succes o astfel de campanile in mall-urile bucurestene? Nu vom sti cu siguranta decat in momentul in care ne vom incumeta sa acordam o sansa reala unui astfel de demers creativ, agresiv, dar si extrem de curajos. Totul in numele imbunatatirii calitatii vietii femeilor expuse la situatii cu risc ridicat de abuz, exploatare, trafic…                      

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s